Sep 1, 2010

Laksa Mee dan Karipap Samosa

Menu pebret hubby..........sebenarnya laksa mee ni antara menu rasmi warga Pantai Remis. Kiah blaja makan laksa mee ni dari hubby and blaja masak dari mak mertua. Orang Pantai Remis makan laksa mee ni kuah ckit je tapi Kiah makan kuahnya banyak...hehe....lagi satu laksa mee Pantai Remis selalunya warna kuning macam mee sanggul rupanya. Laksa mee putih ni ada jugak tapi jarang la....kat Serdang ni ada jual yang putih je,kira ok la tu.Di bawah ni kiah kongsikan resepinya ye tapi mintak maap la takde sukatan...Kiah main campak2 je.....gandingan untuk laksa mee ni ialah karipap samosa inti sardin.Tapi karipap samosa ni Kiah beli dari rakan di sekolah (frozen buatan sendiri). Sedap sangat karipapnya.......rangup,hubby makan sampai 3 ketul, dia ingatkan bini dia dia yang buat tapi rupanya bini orang lain.....hehe.....oklah jom check resepi laksa mee kat bawah ni......kalau orang Pangkor versinya lain ckit ye...
Bahan-bahan:
Mee Teow (putih atau kuning- Kiah guna warna putih)
Kacang panjang/buncis - potong dadu
Lobak masin - cincang halus
Udang/ketam -Kiah guna dua2 (untuk kuah)
Cili kering - kisar
Udang kering - blend ngan cili kering skali
Garam dan gula secukup rasa
Bawang kecil dan putih - mayang nipis

Caranya:
Untuk sayur:
Tumis bawang sampai layu dan masukkan lobak masin,goreng sampai masak dan masukkan kacang panjang/buncis. Kacau rata dan goreng sampai layu.

Untuk Sambal:
Panaskan minyak dan tumis campuran cili kering dan udang kering. Perasakan dengan garam dan gula. Masak sampai pecah minyak dan cilinya betul2 masak.Rasa sambal ni pedas2 manis.

Untuk kuahnya:
Rebus ketam/udang dengan air sampai mendidih.Perisakan dengan garam secukupnya dan jika suka tambahkan serbuk pati ayam sikit. Setelah mendidih padamkan api dan tumis darat bawang merah dan bawang putih yang telah digoreng sampai layu atas kuah tersebut.

Untuk Mee:
Rebus air sampai mendidih dan masukkan laksa mee sampai lembut.

2 comments:

  1. laksa mee putih ni ada jual kt serdang ? dekat mana ye ? bole bg tau tak ? saya tak tau nk cari laksa mee dekat mn ...

    ReplyDelete
  2. boleh saya tau kat serdang ni kt mana kedai yg ade jual laksa mee nie ye? boleh pm saya tak ? sebab kawan saya mengidam nk mkn laksa mee jadi sy terpaksa cari mydiamond85@gmail.com
    Thanks

    ReplyDelete